Guru Paduka Stotram – Imnul de lauda al sandalelor Gurului

2012 DC = 312 Dwapara

Guru Paduka Stotram, cunoscut de asemenea si ca Guru Paadukabhyam, este un cantec devotional compus pe versurile poemului cu acelasi nume scris de Adi Shankaracharya. In acest poem dedicat sandalelor Gurului sau, Adi Shankara isi exprima devotiunea intr-un mod extrem de sensibil si delicat.

Mintea occidentala nu este obisnuita cu o exprimare atat de rafinata si “pe fata” a trairilor pe care sufletul le poate nutri catre o alta persoana care este pe buna dreptate considerata “incarnare a Divinitatii”. In Orient insa, o astfel de exprimare este perfect normala. In India oamenii isi exprima iubirea fata de Divinitate pe strada, la munca, in templu, acasa, peste tot.

Este binecunoscut ca in civilizatia orientala, picioarele sunt considerate, tocmai din cauza contactului cu solul, a fi cele mai incarcate cu energiile cele mai grosiere. Nu degeaba in India, si nu numai, a intra descult in casa sau in templu este o regula antica. Aceasta practica se face pentru a nu aduce energiile impure in casa care este considerata asemenea unui templu sacru.

De aceea a-ti indrepta picioarele catre cineva, chiar si in gluma este considerat in India un sacrilegiu! In aceeasi tara sunt venerate in schimb picioarele de lotus ale Gurului. Pentru ca se considera ca un Guru, fiind in contact cu Dumnezeu, este deasupra energiilor grosiere ale acestei lumi.

Exista multe poeme despre “Esenta sublima a picioarelor de lotus ale Gurului”. Lotusul este o floare foarte apreciata in Orient pentru parfumul si frumusetea sa. Si totusi radacina sa este adanc infipta in solul namolos al “mlastinii acestei lumi”. Tot la fel un Guru este asemenea unei rare flori de lotus care fiind in contact direct si permanent cu Divinitatea (creste la suprafata apei la lumina soarelui), este totusi adanc inradacinat in aceasta lume, simbolizata de solul namolos.

In Hanuman Chalisa – Cele 40 de versuri despre Hanuman1 se spune:

“Cu praful de pe picioarele de lotus ale Gurului meu, mi-am purificat mai intai oglinda inimii mele si apoi am narat gloria lui Sri Ramachandra, primul din dinastia lui Raghu, cel care ofera toate cele patru realizari ale vietii2”.

Acesta este motivul pentru care in India parintii, considerati a fi primii Guru-si ai unei fiinte umane, brahmanii (casta preotilor) si Gurul sunt salutati prin aplecarea in fata lor si atingerea picioarelor lor. Desi picioarele sunt considerate cele mai impure zone ale corpului uman, in cazul unui Sat-Guru acestea sunt singurele parti pe care un neofit, discipol le poate atinge printr-un gest de umilinta si supunere in fata Divinitatii incarnate in acesta.

Exista in India tehnici de meditatie care presupun vizualizarea Gurului stand cu picioarele de lotus pe capul discipolului. Aceasta inseamna metaforic supunerea totala in fata intelepciunii manifestate de Guru. Vointa Gurului este una cu vointa Divinitatii, iar realizarile sale spirituale sunt daruite treptat discipolului.

In Guru Stotram se spune:

Guru Brahma Gurur Vishnu
Guru Devo Maheshwaraha
Guru Saakshat Para Brahma
Tasmai Sree Gurave Namaha

Traducere: Gurul este cu adevarat reprezentantul lui Brahma, Vishnu si Shiva. El creeaza, sustine cunoasterea si distruge buruienile ignorantei. Ma plec in fata unui astfel de Guru!

Poate ca multi occidentali vor obiecta ca, de vreme ce Divinitatea este in fiecare din noi, ce rost are sa te pleci si sa atingi picioarele unui Guru!

In primul rand atingerea icioarelor unui Guru reprezinta doar un gest exterior care trebuie dublat de o supunere, abandonare in fata vointei Divine manifestate in acel Guru. In absenta acestei abandonari interioare gestul fizic nu reprezinta prea mult.

In al doilea rand, Divinitatea este prezenta intr-adevar in fiecare punct al Creatiei dar un Guru are harta pentru a ajunge la liman, la capatul drumului, pentru ca el insusi a facut acea calatorie. Toate obstacolele ii sunt cunoscute si il poate indruma pe discipol, lucru pe care altcineva nici pe departe nu-l poate face la fel de eficient.

Acum este usor de inteles ca adorararea sandalelor unui Sat-Guru (un Guru care-l cunoaste pe Dumnezeu) este un act sacru de venerare al obiectelor care poarta vehicolul ales de Dumnezeu ca mijloc de manifestare.

Prezint mai jos un videoclip care are la baza coloana sonora a unei interpretari de exceptie a poemului lui Adi Shankara:

1 Hanuman este un devot inflacarat si fidel al lui Rama, unul din cei 10 Avatari ai lui Vishnu.

2 Cele patru realizari ale unei vieti umane sunt Kama = placerea, Artha = bogatia sau comfortul, Dharma = Legea Divina, Moksha = eliberarea din lantul incarnarilor.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s