Ce este un Avatar

“O Bharata (Arjuna)! Ori de cate ori virtutea (dharma) decade si viciul (adharma) predomina, Eu ma incarnez ca un Avatar. In forma vizibila Eu ma arat din era in era pentru a proteja virtutea si a distruge raul in scopul de a restabili dreptatea.”

Krishna in Bhagavad Gita Cap 4 vers 7-8

Am citat cuvintele lui Krishna vorbind cu Arjuna in Bhagavad Gita pentru a arata ce este cu adevarat un Avatar: o incarnare Divina.

Subiectul Avatarului este pe larg descris in India Antica. Trimurti (Trinitatea Divina) este un concept de baza al hinduismului in care functiile cosmice de creare, mentinere si disolutie a Universului sunt personificate de Brahma, Vishnu si Shiva. Astfel lui Brahma ii este atribuita crearea, lui Shiva – disolutia si lui Vishnu, sustinerea si protejarea Universului. In acest context este usor de inteles de ce Avatarul se considera ca este o manifestare a lui Vishnu, cel care sustine Creatia Universala si implicit Dharma (Legea Divina).

Iisus, fara indoiala un Avatar, spune in Evanghelia dupa Matei(5:17): “Sa nu credeti ca am venit sa stric Legea sau Prorocii; am venit nu sa stric, ci sa implinesc“.

In textul antic Puranabharti sunt descrisi zece din Avatarii lui Vishnu printre care cei mai faimosi sunt probabil Rama si Krishna.

In hinduism se crede in mod traditional ca un Avatar, in traducere directa – “coborare” – este o manifestare a Fiintei Supreme pe pamant. Aceasta fiinta se crede ca nu a avut niciodata o incarnare, nu a trecut prin ciclul vietii si mortii, nici pe aceasta planeta si nici in alta parte. Pur si simplu este o Fiinta Perfecta care vine direct de la Dumnezeu ca sa-i indrume pe oameni.

Acest mod de a privi un Avatar este de altfel comun si crestinismului actual, in care se considera ca Iisus Cristos n-a mai avut o alta forma umana inainte de a se fi nascut ca Iisus. Ba mai mult se crede ca Dumnezeu nu s-a mai manifestat pana la Iisus Cristos pe acest pamant!

Cu toate acestea, Krishna ii spune in Bhagavad Gita lui Arjuna: “O Arjuna, Eu si cu tine am experimentat multe incarnari. Eu le cunosc pe toate, chiar daca tu nu-ti amintesti de ele”. Deci mitul ”Fiintei Perfecte dintr-un inceput” este dizolvat chiar de Krishna atunci cand marturiseste ca si El a mai avut incarnari anterioare.

In “Autobiografia unui yoghin” Yogananda spune: “Exista numeroase pasaje in Biblie care indica ca Ioan (n.t. -Botezatorul) si Iisus in ultima incarnare au fost, respectiv Elijah si discipolul sau Elisha. (Aceasta este ortografia in Vechiul Testament. Traducatorii greci au ortografiat numele ca fiind Elias si Eliseus; ei au reaparut in Noul Testament cu aceste nume schimbate.)

Paramhansa Yogananda a explicat ca termenul Avatar se refera la un suflet care fiind eliberat de Maya (Iluzia Cosmica) este trimis de vointa lui Dumnezeu in existenta manifestata pentru a-i ajuta pe altii. Exista multe astfel de fiinte printre care se regasesc si marii fondatori de religii: Iisus Cristos, Buddha, Krishna. El mai spune ca un Avatar “este nascut nu pentru a ne arata noua cat de mare a fost ci pentru a ne da speranta ca starea de constiinta pe care a atins-o, o putem atinge si noi”.

Mai mult, daca rolul unui Avatar este acela de a restabili Dharma pe pamant, cum ar putea cineva care nu a fost implicat in ciclul vietii pe acest pamant sa faca fata provocarilor pe care aceasta planeta le ridica? “Ce fel de lectie ar fi aceasta pentru umanitate? Dumnezeu nu ar pretinde ca pur si simplu sa treci prin dificultatile si suferinta care, din punct de vedere uman, sunt foarte reale”.

In concluzie, termenul de Avatar (sau Avatara) nu se refera la acea Constiinta Divina care nu a cunoscut niciodata imperfectiunea, si care daca s-ar manifesta in fata noastra ar fi ceva complet strain noua. Avatari precum Krishna, Buddha, Iisus Cristos au fost cei care au experimentat ce inseamna sa fii fiinta umana si au atins cunoasterea prin care au devenit una cu Divinitatea. De aceea au fost trimisi: ca sa ne arate potentialul divin din noi.

Yogananda a descris de asemenea diferitele grade de libertate sprituala. Cei care inca mai au de rezolvat o parte din karma acumulata anterior, se reintorc in primul rand ca sa-si ajute proprii discipoli. Acesti sfinti (numiti jivan muktas, in traducere “eliberat in timpul vietii”) sunt capabili sa sustina spiritual cativa, dar nu pot ajuta nenumarati discipoli sa ajunga la Dumnezeu. Pe de alta parte, cei care se intorc pe pamant fara sa mai poarte cu ei semintele karmei trecute, devenind param muktas (“eliberati complet”) intr-o viata anterioara, vin inapoi ca Avatari. Acest lucru este foarte rar si o astfel de fiinta, o manifestare completa a lui Dumnezeu, isi revarsa binecuvantarile asupra intregii umanitati.

Yogananda, a fost intrebat la un moment dat: ” Maestre, ce anume atrage un suflet inapoi catre pamant dupa ce el a atins eliberarea finala?”

Yogananda a raspuns: “El isi pastreaza totusi ‘dorinta fara de dorinta’ de a-i ajuta pe altii”.

Atunci cand Yogananda a fost intrebat daca el insusi este un Avatar, a raspuns simplu: “Pentru a indeplini o misiune de o asemenea importanta, trebuie sa fii”. Tot el a mai spus ca Babaji (pe care l-a numit Mahavatar), Lahiri Mahashaya (Yogavatar), Swami Sri Yukteshwar (Gyanavatar) au fost cu totii Avatari.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s